Sähköautojen latauspisteet on nyt rakennettava kaikkien uusien tai uudistettavien rakennusten parkkipaikoille

Sähköautot ovat tulleet jäädäkseen ja niiden latauspisteitä rakennetaan kiihtyvään tahtiin. Latauspisteiden rakentamista sääntelee nykyisin tuore laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä (733/2020). Kerromme tässä blogitekstissä muun muassa, miten tämä laki velvoittaa esimerkiksi taloyhtiöitä tai yritysten toimitiloja.

Kiinnostuitko? Kerromme mielellämme lisää myös puhelimitse.

sähköauton latausasema

Mitä pitää rakentaa ja millaisia rakennuksia uusi laki koskee

Laki on tullut voimaan 29.10.2020 ja se velvoittaa rakentamaan latauspisteitä ja latauspistevalmiuksia pysäköintipaikkoihin silloin, kun rakennus on uusi tai laajasti korjattava. Latauspisteiden tai niiden valmiuksien rakentamiseen on siis ryhdyttävä, jos parkkipaikkoja tai niihin liittyvää tekniikkaa, kuten sähkökeskuksia tai johtoja korjataan tai uudistetaan.

Yli neljän huoneiston asuinrakennusten parkkipaikoilla tai asuinrakennuksesta erillisissä pysäköintitaloissa tulee olla vähintään latauspistevalmius jokaiselle pysäköintipaikalle. Jo olemassa olevien muiden kuin asuinrakennusten osalta latauspisteet on rakennettava 31.12.2024 mennessä silloin, jos tällaisen rakennuksen yhteydessä on yli 10 pysäköintipaikkaa.

Latauspisteen on oltava lain mukaan jakeluinfradirektiivin (2014/94/EU) mukaisesti toteutettu. Tämä tarkoittaa, että normaalitehoisissa (latausteho ≤ 22 kW) latauspisteissä tulee olla Type 2 -liitäntä ja suuritehoisissa (latausteho > 22 kW) latauspisteissä CCS/Combo 2 -liitäntä. Tavallista pistorasiaa tai muuta vastaavaa ratkaisua ei hyväksytä. (ST 51.90)

Toisin kuin monesti ajatellaan, on latauspisteiden rakentamiseen liittyvä sähköistys syytä suunnitella huolellisesti asiaan perehtyneen sähköinsinöörin avulla. Seuraavaksi kerromme, miksi näin on.

Asiantuntijan tekemä sähkösuunnittelu on erityisen tärkeätä latauspisteitä mietittäessä

Koska latauspisteet rasittavat jakeluverkkoa massiivisesti eivätkä nykyverkot pääsääntöisesti ole sellaisenaan latauspisteille soveltuvia, vaatii latauspisteiden toteuttaminen yleensä sähköverkon vahvistamisen tai uusimisen. Vaihtoehtoisesti verkkoon on mahdollista tehdä älykäs, dynaaminen kuormanhallintajärjestelmä, jolloin pystytään rajaamaan tarvittaessa sähköauton virranottoa ja näin estämään verkon ylikuormittuminen. Tällä menetelmällä voidaan hyödyntää olemassa olevaa sähköverkkoa.

Asianmukainen sähkösuunnittelu ennen urakkaan ryhtymistä säästää usein rahaa myöhemmissä projektin vaiheissa. Toimimattomat tai vajaasti toimivat latauspisteet tekevät tehokkaasti tyhjiksi sinällään suuren investoinnin niiden rakentamiseen. Latauspiste itsessään voi olla ehjä ja toimiva, mutta jos esimerkiksi muuta sähköverkon tilannetta ei ole huomioitu, on luvassa pahimmillaan kalliitakin yllätyksiä. Muita huomioitavia seikkoja ovat esimerkiksi sähköliittymäkoko sekä haluttujen latauspisteiden tai niiden valmiuksien määrä.

latausasema purettuna sähköauto

Sähkösuunnittelu ei merkittävästi lisää kokonaiskustannuksia, mutta on sitäkin järkevämpi sijoitus. Jotta sulakkeet eivät poksuisi ja jotta kaikille halutuille järjestelmille riittää sähköä yhtä aikaa, on sähkösuunnittelu syytä teettää asiaan perehtyneellä suunnittelijalla.

Haluatko selvittää, millaiset latausratkaisut ovat mahdollisia ja kannattavia taloyhtiössänne tai toimitilojenne yhteydessä? Tilaa meidät kartoituskäynnille!

Millaista sähkösuunnittelua latauspisteitä mietittäessä tarvitaan

Käytännössä tarvitset jompaa kumpaa tai molempia seuraavista sähkösuunnitelmista:

Hankesuunnitelma, joka kertoo tarkasti, millaisia vaihtoehtoja juuri kyseisellä asiakkaalla on käytettävissään. Hankesuunnitelma myös ottaa kantaa siihen, kuinka kannattava investointi on suhteessa asiakkaan tahtotilaan ja resursseihin. Tämä suunnitelma on yleinen siinä vaiheessa, kun latauspisteiden hankkimista vasta mietitään ja on vielä paljon avoimia kysymyksiä.

Toteutussuunnitelma, joka on edellistä pidemmälle viety, laajempi ja konkreettinen suunnitelma siitä, mitä latauspisteiden sähköurakointi vaatii ja mitä se tulee maksamaan. Toteutussuunnitelman pohjalta voidaan helposti suoraan kilpailuttaa varsinaiset latauspisteiden sähköasentajien urakat, kun on tarkkaan laskettu, millaisia töitä ja tarvikkeita urakka kussakin kohteessa vaatii. Toteutussuunnitelma kertoo esimerkiksi, millaisia kaapeleita tai sähkökeskuksia tarvitaan ja sen, mikä on kunkin kohteen latauspisteiden määrä, sijainti ja tyyppi.

Luonnollisesti latauspisteiden asentaminen on luvanvaraista työtä, jota eivät saa tehdä muut kuin asianmukaisin luvin varustetut sähköasentajat.

Kilpailutamme sähköurakoitsijat puolestanne halutessanne. Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Voit hakea avustusta latauspisteiden rakentamiseen

Taloyhtiöt ovat oikeutettuja hakemaan ARA:lta (Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus) avustusta sähköautojen latausinfran rakentamiseen. Avustus on tavallisesti 35 % toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa. (www.ara.fi)

Isännöitsijä, sähköautojen latauspisteiden suunnittelu on ajankohtaista nyt! Ota meidät taloyhtiönne kumppaniksi jo alusta saakka. Jätä yhteydenottopyyntö alla olevalla lomakkeella, niin laitetaan asia kuntoon pikimmiten!

Ota yhteyttä!

Sähköinsinööritoimisto Seppo Räsänen Oy

Tammelantie 8, 03600 Karkkila

010 321 4420

Yhteydenottolomake


Salattu email: -
(lähetys sivulta www.turvaposti.fi)

Y-tunnus: 0746709-2

YHTEYSHENKILÖT

Seppo Räsänen

Seppo Räsänen
Toimitusjohtaja,
Sähköinsinööri
Puh. 010 321 4421
Gsm. 0500 408 029
-

Ossi Hämäläinen

Ossi Hämäläinen
Sähkösuunnittelija, varatoimitusjohtaja
Insinööri, sähköinen talotekniikka (Ylempi AMK)
Puh. 010 321 4422
Gsm. 050 382 6724
-

CV_Suomi.pdf

CV_English.pdf

Lea2

Lea Ullgren
Suunnitteluassistentti
Puh. 010 321 4420
-

Aila Raemäki

Aila Raemäki
Suunnitteluassistentti
Puh. 010 321 4420
-